Monday, December 13, 2010

semua perkara bernyawa...

Dalam kehidupan ini semua benda bernyawa yang mana semua berfungsi dan menunjukkan reaksi terhadap perkara di sekeliling... sebab itu ada hukum alam terhadap manusia sehingga kan secara ringkasnya manusia perlulah 'amal makruf nahi mungkar'... 
Jika manusia hidup dalam keadaan yang negatif, maka banyak perkara yang buruk akan berlaku pada kehidupan manusia.. bukan kepada specific person yang melakukannya, malah manusia di sekeliling pun akan menerima natijahnya.
Lihat sahaja di dada akhbar, apa yang berlaku kepada anak-anak kecil, isteri-isteri, gunung-ganang, kemudahan awam dan pelbagai lagi.. dari kategori benda bernyawa sehingga benda tidak bernyawa.., menerima akibat dari perbuatan manusia yang tiak bertanggungjawab..
Maka, apa peranan kita semua?
Memang kita tidak mampu mentadbir kerajaan di negara kita sendiri, tidak mampu pula menaja apa-apa program kesedaran dan sebagainya. Namun begitu, pada pendapat peribadi saya, kita mampu melakukan sesuatu untuk diri sendiri dan mula menjaga beberapa orang di sekeliling kita. Cukup
Moga-moga jika tindakan yang baik ini dilakukan, maka seluruh masyarakat dapat di kembangkan dalam persekitaran yang lebih baik dari hari ini. apa yang kita perlu lakukan?.. buat dan buat, jangan berputus asa!
Sudah cukup kisah remaja buang bayi, keruntuhan akhlak, rogol, ragut, penderaan dan banyak lagi!
Jika anda sudah bersedia kepada kehidupan yang lebih baik, sama-samalah kita berubah demi kesejahteraan sama rata dan membolehkan kita semua hidup dalam keadaan yang selamat!


No comments:

Post a Comment