Sunday, December 19, 2010

niat itu penting..

kehidupan di muka bumi ini, banyak perkara yang perlu dilakukan, hendak dilaksanakan, rancang untuk dibuat.. maka banyaknya aktiviti seharian yang akan dilaksana dan ditempuhi. namun ada perkara pada setiap perlakuan kita iaitu niat..
permulaan pada setiap perkara yang dilakukan. niat yang baik, betul dan ikhlas akan diiringi keberkatan Yang Maha Esa. maka peringatan ini buat diriku, segala perlakuan dan perkara yang hendak dibuat mestilah dibuat dengan niat Lillahita'ala...
samada perkara yang dilakukan itu suka atau pun tidak, namun jika ia menguntungkan di satu masa mendatang nanti apa salahnya jika disemat keikhlasan dihati. Cuba dan Cuba untuk ikhlaskan diri lakukannya dengan sebaik2nya...

sesungguhnya segala kebaikan yang Allah akan beri pada satu masa nanti tiada siap yang mengetahuinya.. Hanya Dia ! aku hanya perlu yakin dalam melaksanakan kehidupan sebagai seorang pelajar, isteri, ibu dan anak (dan menantu).
Ya Allah, berikanlah aku kekuatan dalam melaksanakan segala ini dengan hati yang tenang, sabar dan ikhlas. risau dengan segala cabaran hari ini yang sangat dahsyat.. dunia yang semakin tua ini mengingatkan aku pada hari penghabisan yang pasti akan dirasa oleh setiap makhluk dimuka bumi ini.
kehidupan selesa dan keseronokan yang dicari tidak sampai kemana-mana. kerosakan yang sangat teruk dimuka bumi ini juga menyedarkan aku betapa mulianya menjadi seorang guru. walau sukar nanti ku pasti kemanisan nya pasti kan dapat di rasai di akhirat kelak.

Insyaallah!!!

No comments:

Post a Comment